Projecten

Al ruim tien jaar ben ik in diverse rollen betrokken bij een groot aantal omvangrijke en complexe infrastructuurprojecten in verschillende sectoren. Een aantal projecten is hieronder uitgelicht.

Programma Luchtruimherziening

Het programma Luchtruimherziening zorgt voor een compleet nieuwe, integrale en toekomstbestendige inrichting van het luchtruim. Het is gebaseerd op een zorgvuldige afweging van publieke belangen, in samenwerking met (internationale) partners en in gerichte dialoog met de omgeving. Binnen dit programma ben ik als projectmanager verantwoordelijk voor de resultaten op de middellange termijn (2024-2027). Daarnaast geef ik leiding aan een internationaal projectteam dat grensoverschrijdende oplossingen met Duitsland onderzoekt. Ik werk hierbij nauw samen met de civiele en militaire luchtverkeersleidingsorganisaties LVNL, CLSK, DFS, GAF en MUAC.

Programma Luchtverkeersleiding Lelystad Airport

Als strategisch adviseur en secretaris van het programma Lelystad Airport adviseer ik Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) over de besluitvorming binnen het programma. Daarnaast ben ik als projectleider verantwoordelijk voor de afstemming met strategische samenwerkingspartners (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Lelystad Airport, Commando Luchtstrijdkrachten, Provincie Flevoland en gemeente Lelystad) op diverse politiek-bestuurlijke issues.

Project Afsluitdijk

De Afsluitdijk ondergaat – als icoon van de Nederlandse waterbouw – de komende jaren een transformatie. De 32 kilometer lange dijk wordt aangepast aan de nieuwe eisen voor waterveiligheid. Daarnaast worden diverse ambities op het gebied van ecologie en duurzame energie op de dijk mogelijk gemaakt. Het DBFM-contract is in 2016 met een concurrentiegerichte dialoog naar de markt gebracht. Ik vervulde de rol van manager bestuurlijke besluitvorming en was verantwoordelijk voor het voorbereiden en begeleiden van de bestuurlijke besluitvorming rondom het project.

Project Rotterdamsebaan

De Rotterdamsebaan is de nieuwe verbindingsweg tussen het rijkswegennet vanaf knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag. De Rotterdamsebaan bestaat voor 2 kilometer uit een boortunnel. Als procesmanager was ik verantwoordelijk voor alle water gerelateerde zaken binnen de Rotterdamsebaan. Ik trad op als linking-pin tussen de projectorganisatie, het Hoogheemraadschap van Delfland en de aannemerscombinatie om te komen tot een gedragen ontwerp. Ook was ik verantwoordelijk voor onderdelen van de vraagspecificatie van de Rotterdamsebaan en de aanbesteding van het Jan Linzel Viaduct.

Daarnaast was ik onder meer betrokken bij de projecten en programma’s iCAS, de RijnlandRoute, SAA A1-A6 en de Stadsbaantunnel.